پیچ خوردگی مچ دست زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌های قوی که مچ را حمایت می‌کنند فراتر از حد خود کشیده شوند یا پاره شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مچ دست به شدت خم شده یا پیچ خورده باشد، مثلاً در اثر افتادن روی دست دراز شده ایجاد شود. پیچ خوردگی مچ دست آسیب های شایعی است. بسته به میزان آسیب وارده به رباط ها، می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.

رباط ها بافت های قوی و فیبری هستند که استخوان ها را به استخوان های دیگر متصل می کنند. رباط های مچ دست به نگه داشتن استخوان ها در موقعیت مناسب و تثبیت مفصل کمک می کنند.

پیچ خوردگی می تواند از کشش یا پارگی ریز در رشته هایی که رباط را تشکیل می دهند تا پارگی کامل از طریق رباط یا از طریق اتصال آن به استخوان متغیر باشد.

پیچ خوردگی مچ دست اغلب در اثر افتادن روی دست کشیده ایجاد می شود. این ممکن است در طول فعالیت های روزمره رخ دهد، اما اغلب در طول ورزش و تفریح ​​در فضای باز رخ می دهد.

درجات پیچ خوردگی مچ دست

• پیچ خوردگی درجه 1 (خفیف). رباط ها کشیده می شوند، اما پاره نمی شوند.
  • پیچ خوردگی درجه 2 (متوسط). رباط ها تا حدی پاره شده اند. این نوع آسیب ممکن است شامل از دست دادن عملکرد باشد.
  • پیچ خوردگی درجه 3 (شدید). رباط کاملاً پاره شده یا رباط از محل اتصال خود به استخوان کنده می شود. اینها صدمات قابل توجهی هستند که نیاز به مراقبت پزشکی یا جراحی دارند. اگر رباط از استخوان جدا شود، ممکن است تراشه کوچکی از استخوان را با خود همراه کند. به این حالت شکستگی ناشی از بیرون کشیدن می گویند.

علائم پیچ خوردگی مچ دست

• احساس درد شدید در زمان بروز آسیب
  • تشدید درد با حرکت دادن مچ دست
  • تورم و التهاب مچ دست
  • کبودی و حساسیت به لمس و فشار
  • احساس پارگی چیزی در داخل مچ دست

روش های درمان

حتی یک آسیب مچ دست که خفیف به نظر می رسد با حداقل تورم ممکن است باز هم شامل پارگی رباط باشد و برای جلوگیری از مشکلات طولانی مدت نیاز به جراحی داشته باشد.

به طور مشابه، شکستگی ناشناخته (مخفی) را می توان با پیچ خوردگی خفیف یا متوسط ​​اشتباه گرفت. در صورت عدم درمان، شکستگی ممکن است به درستی بهبود نیابد و بیمار نیاز به جراحی داشته باشد که ممکن است با درمان زودهنگام و مناسب از آن جلوگیری شود. شایع‌ترین مثال در این مورد، شکستگی پنهان اسکافوئید، یکی از استخوان‌های کوچک مچ دست است.

برای پزشک مهم است که حتی یک آسیب خفیف مچ دست را در صورتی که به سرعت بهبود نیابد، ارزیابی کند. این امر به ویژه در صورتی مهم است که آسیب باعث درد مداوم مچ دست شود. تشخیص و درمان صحیح آسیب دیدگی مچ دست برای جلوگیری از مشکلات طولانی مدت از جمله درد مزمن، سفتی و آرتریت ضروری است.

انجام تمرینات تقویتی و کششی که فیزیوتراپیست پس از این آسیب برای بیمار در نظر می گیرد کمک زیادی به تسکین علائم و جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد می کند.

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی مچ دست – فیزیوتراپی در پردیس – فیزیوتراپی ورزشی – فیزیوتراپی دست – هزینه فیزیوتراپی ورزشی – فیزیوتراپی در گیلاوند