سندروم پیریفورمیس و درمان آن

سندروم پیریفورمیس حالتی است که در آن عضله پیریفورمیس که در قسمت عمقی باسن قرار دارد دچار اسپاسم و گرفتگی شده و درد شدید و  تیزی در این قسمت ایجاد میکند . عضله پیریفورمیس یک عضله کوچک و دو قسمتی در عمق باسن میباشد و به علت عبور عصب سیاتیک از بین دو قسمت آن در صورت اسپاسم پیریفورمیس میتواند باعث فشار بر روی عصب سیاتیک شده و علائمی چون گزگز،مور مور، و درد در ناحیه پشت ران و پشت ساق پا (علائم درد سیاتیک) ایجاد میشود .

عضله- پیریفورمیس

علائم و نشانه ها

بیشتر مردم نشانه های درد سندروم پیریفورمیس را به صورت درد عمقی در ناحیه باسن ، درد و گزگز در ناحیه پشت ران ، پشت ساق پا و ناحیه کف پا بیان میکنند .

علائم شایع سندروم پیریفورمیس به صورت زیر میباشد :

• درد عمقی در ناحیه باسن
  • گزگز، درد  و حساسیت به لمس (در مسیر عصب سیاتیک ) در پشت ران ، پشت ساق و کف پا
  • درد هنگام نشستن های طولانی مدت
  • درد در پشت باسن هنگام بالا و پایین رفتن از پله
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل ران

تمامی علائم گفته شده بعد از نشستن ،راه رفتن و ایستادن طولانی مدت بدتر شده و پس از دراز کشیدن و استراحت کردن بهتر میشود .

علل سندروم پیریفورمیس

علت ها و ریسک فاکتور های دقیق سندروم پیریفورمیس ناشناخته است اما برخی علل قابل انتظار را میتوان برای آن برشمرد که شامل موارد زیر میباشد :

• اسپاسم عضله پیریفورمیس (عضله گلابی شکل ) که میتوان به علت تحریک ، آسیب و یا ضربه به خود عضله پیریفورمیس و یا ساختار های اطراف این عضله باشد ،  مثل  آسیب به مفصل ساکروایلیاک و ران
  • کشیدگی و استرین  عضله به دنبال آسیب و یا اسپاسم
  • التهاب عضله
  • خونریزی در نواحی اطراف عضله پیریفورمیس
  • تریگرپوینت (نقاط ماشه ای ) در عضله پیریفورمیس
  • توده های کولورکتال
  • انواع تزریقات در ناحیه باسن
  • فعالیت بیش از حد پیریفورمیس مانند پیاده روی طولانی مدت

هر کدام از مشکلاتی که نام برده شد میتواند روی عضله پیریفورمیس اثر گذاشته  و منجر به درد در ناحیه باسن  و تحریک عصب سیاتیک شود .

تشخیص

تشخیص این عارضه بر اساس مرور تاریخچه پزشکی بیمار ،تست های فیزیکی و ارزیابی های پاراکلینیکی همچون ام آر آی (MRI) ، ایکس ری و تست سنجش هدایت عصب صورت میگیرد .

یکی از روش های تشخیصی سندروم پیریفورمیس لمس دقیق و عمقی این عضله است . در صورتی که این روش به درستی اجرا شود منجر به تحریک درد و علائم حسی در مسیر عصب سیاتیک میشود .

درمان سندروم پیریفورمیس

فیزیوتراپی در سندروم پیریفورمیس :

بر طبق آخرین مقالات علمی موجود در این زمینه شایع ترین روش های درمانی فیزیوتراپی برای درمان سندروم پیریفورمیس استفاده از اولتراسوند ، موبیلیزیشن بافت نرم ،گرما درمانی ،اسپری سرد ، کشش عضله پیریفورمیس و تکنیک های درمانی قابل اجرا برای ناحیه کمر میباشد .

تقریبا تمام تکنیک های درمانی برای درمان سندروم پیریفورمیس در جهت کشش موثر و دقیق  عضله پیریفورمیس متمرکز است که این کشش  طبق توصیه فیزیوتراپیست به تدریج افزایش می یابد . در تصاویر زیر دو روش مفید برای کشش عضله پیریفورمیس نمایش داده شده است .

کشش - عضله - پیریفورمیس 1

کشش – عضله – پیریفورمیس 1

کشش - عضله - پیریفورمیس 2

کشش – عضله – پیریفورمیس 2

سایر تکنیک های درمانی فیزیوتراپی شامل :

• سرمادرمانی و ماساژ با یخ بر روی موضع
  • گرما درمانی
  • لیزر درمانی

تکنیک های دیگر فیزیوتراپی که بنا به صلاحدید پزشک و فیزیوتراپیست شما ممکن است برای شما استفاده شود :

حین جلسات فیزیوتراپی ، فیزیوتراپیست شما ممکن است چندین نکته برای جلوگیری از عود کردن مجدد علائم به شما توصیه کند. شامل :

• جلوگیری از نشستن طولانی مدت :بهتر است هر بیست دقیقه یکبار بایستید و یا چند قدم راه بروید .
  • هنگام رانندگی در مسافت های طولانی بهتر است گهگاهی رانندگی را متوقف کرده و عمل کشش عضله پیریفورمیس را انجام دهید و یا چند قدمی پیاده راه بروید .
  • از وارد شدن ضربه به ناحیه کمر و باسن خودداری کنید .
  • در طی روز برای جلوگیری ازبرگشتن علائم سندروم پیریفورمیس ،تمرین کشش عضله را طبق دستور فیزیوتراپیست خود انجام دهید .

دارو درمانی : استفاده از داروهای ضد التهاب ایبوبروفن و ناپروکسن برای کاهش التهابی که عمدتا باعث درد بیمار میشود .